Reisaandelen kwakkelen en hebben hun glans verloren
De reissector op de beurs laat nog altijd geen herstel zien. Met name internationale zakenreizen lijken niet meer terug te komen, terwijl die voor veel inkomsten zorgden.
De reissector op de beurs laat nog altijd geen herstel zien. Met name internationale zakenreizen lijken niet meer terug te komen, terwijl die voor veel inkomsten zorgden.
Het verwachte herstel van reisaandelen blijft uit. Nu de deltavariant op veel plekken de kop opsteekt en een groot deel van de wereld — zeker in populaire toeristische gebieden zoals Zuidoost-Azië — nog lang niet is gevaccineerd, laat de grote inhaalslag van de internationale toerismesector op zich wachten. En dat vertaalt zich in terughoudendheid onder investeerders.
‘Het blijft kwakkelen voor de reisaandelen,’ constateert Jack Neele, fondsbeheerder global consumer trends bij vermogensbeheerder Robeco. Ten opzichte van vorig jaar maart hebben veel toerisme-aandelen, denk aan vliegtuigmaatschappijen, hotelketens, online boeking platforms, zich weliswaar verbeterd na de beurscrash, maar het optimisme dat er eerder dit jaar bestond over heropening van het toerisme, is weggeëbd. Neele: ‘Veel beleggers in deze sector zijn inmiddels van mening dat we nog lang niet terug zijn op het niveau van voor de pandemie en dat de gevolgen zeer waarschijnlijk blijvend gaan zijn.’
Dat geldt met name voor de zakelijke reizen, het meest rendabele onderdeel van de sector, stelt hij. 'Men is daar veel voorzichtiger mee geworden en dat lijkt definitief te zijn. Veel conferenties zijn inmiddels virtueel, dus voor een paar dagen afreizen naar Hongkong, dat zie ik niet zo snel meer gebeuren.'
Met name luchtvaartmaatschappijen worstelen, nu het herstel van internationale reizen op zich laat wachten. Deze partijen hebben hoge kosten, en op dit moment weinig inkomsten. De koers van Air France-KLM staat nog lang niet op het niveau van voor de pandemie. Een aandeel van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij is inmiddels rond de €4 waard, in februari 2020 was dit nog €9. Ook Lufthansa Group ziet nog lang geen herstel, en verwacht dit jaar op slechts 40% van de capaciteit te vliegen van die van voor de pandemie. Britse luchtvaartbedrijven vrezen duizenden ontslagen.
Neele: 'De meeste mensen blijven ook dit jaar in Nederland of in Europa. We dachten dat er dit jaar monsterseizoen voor de internationale reiswereld zou komen. Maar dat blijft dus uit.' Ook grote beursgenoteerde cruiseliners — zoals Norwegian Cruise Line en Royal Carribean Cruises —zijn nog altijd niet uit de ellende.
Paul Jackson, global head of asset allocation research bij vermogensbeheerder Invesco verwacht dat de reisaandelen het de komende tijd minder goed gaan doen dan de gemiddelde prestaties van aandelen. Jackson: 'Het ging even de goede kant op, maar inmiddels staan ze dit jaar tot dusver 11% lager vergeleken met andere belangrijke indices. Dat zien we niet zo snel veranderen.'
Hoewel het toerisme, zeker het binnenlandse, is aangetrokken, speelt ook mee dat er bij veel bedrijven in de sector — horeca, hotels maar ook bij de luchtvaartmaatschappijen — een nijpend personeelstekort is. 'Dat zie je zowel in de Verenigde Staten als in Europa. Dit betekent dat de loonkosten die een bedrijf moet maken zijn gestegen, ook dat is voor ons een overweging geweest om minder optimistisch over de sector te zijn dan voorheen.' Daarnaast spreekt ook het risico dat toerisme meebrengt bij het verspreiden van het virus, niet in het voordeel, aldus Jackson. 'Denk aan een land als Spanje waar toeristen weer van harte welkom zijn. Daar bestaat natuurlijk ook de kans dat het virus zich weer snel verspreid onder verschillende nationaliteiten die daar samenkomen.'
Ook hij verwacht dat een volledig en blijvend herstel van de reissector op de financiële markten uit zal blijven. 'Er gaat sprake zijn van een “nieuwe” normale situatie. Voorlopig blijven reizen naar landen als Australië of Nieuw-Zeeland, nog heel ingewikkeld omdat ze hun grenzen gesloten houden voor toeristen.' De reiswereld kan alleen volledig opengaan als het merendeel van de wereldbevolking is gevaccineerd. 'Daarvan is nog lang geen sprake.' Bovendien is er veel onzekerheid, iets waar beleggers niet van gediend zijn: 'De reismogelijkheden en quarantaineverplichtingen per land veranderen nog van dag tot dag.'
Toch zijn er ook winnaars, zegt Jackson. 'Het klimaat profiteert hiervan. De waarschijnlijk permanente terugloop van het aantal zakenreizen, helpt zeker mee bij het terugbrengen van de wereldwijde CO₂-voetafdruk. Voor de pandemie was twee derde van mijn eigen CO₂-voetafdruk afkomstig van werkgerelateerde vluchten en hotelbezoeken.'
En daarnaast heeft de binnenlandse verhuurmarkt voor tijdelijke kamers en appartementen de wind in de zeilen. Jackson: 'Staycations in eigen land zijn ontzettend in trek.' Op de beurs vertaalt dit zich overigens nog niet direct voor koerswinst voor partijen als Airbnb. Het aandeel, genoteerd aan de Nasdaq, staat momenteel nog 17% lager ten opzichte van februari 2020.
Dit artikel is afkomstig uit het FD.
Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn.