Diverse grote pensioenfondsen komen dicht bij een korting volgend jaar. Die mogen ze uitsmeren, maar daar staan kosten tegenover. Een aparte behandeling voor gepensioneerden is soms ook een optie.
Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:
- Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
- Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
- Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
- Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009
2 reacties
Pensioenfondsbestuurders behoren de wet na te leven door conform art. 105 lid 2 PW te handelen en door conform het geldend EU-pensioenrecht, vastgelegd in de EU-richtlijnen IORP I en II, te handelen. Deze richtlijnen zijn willens en wetens door de overheid niet volledig en niet correct omgezet in de Pensioenwet.
Het toezicht door DNB dat uit de PW – via het FTK – voortvloeit, berust op valse – en dus: onhoudbare -premissen, opgetekend in het PALMNET-rapport uit 2004 van de afd. wetenschappelijk onderzoek van DNB.
Belangrijkste onjuiste premissen zijn:
1) de onterechte veronderstelling dat pensioenfondsen het nominale pensioen ‘garanderen’ én dat standpunt als toezichthouder zelfs vol te blijven houden nadat ons hoogste rechtscollege in 2019 heeft uitgesproken, dat pensioenfondsen anders dan verzekeraars de nominale pensioenuitkering niet ‘garanderen’;
2) het hanteren van IAS19 met liquidatiemodel voor ondernemingen om op basis daarvan de risicovrije rente uit de hoed te toveren, waarmee pensioenfondsen zich wat betreft hun toekomstige pensioenverplichtingen arm moeten rekenen. Dat laatste terwijl niet de internationale accountantsrichtlijn IAS19, maar IAS26 van toepassing is op bedrijfstakpensioenfondsen die ca. 92% van het totaal uitmaken; 3) marktwaardering te willen toepassen op toekomstige pensioenaanspraken waar geen markt voor bestaat. Sterker nog het geïndexeerde pensioen te vergelijken met een calloptie om tot een risicovrije rekenrente te kunnen concluderen.
De vraag dient zich aan of we nog wel in een rechtstaat leven, met een overheid die op deze wijze miljoenen burgers bedriegt en besteelt.
De oplossing voor het pensioendrama ligt in het alsnog correct omzetten van de EU-pensionerichtlijnen IORP I en II. Als de overheid de moed heeft te erkennen dat het sinds 2007 dit geldende EU-pensioenrecht schendt, dan kan jet pensioenakkoord de prullenbak in, Ook kunnen de pensioenaanspraken en de pensioenuitkeringen per direct worden geïndexeerd. In veel gevallen zelfs met tergwerkende kracht.