Deelnemers bij wie achteraf blijkt dat ze te weinig hebben gekregen na het invaren van hun rechten in het nieuwe stelsel, moeten gecompenseerd worden uit een verplichte buffer van het pensioenfonds. Dat zegt Bastiaan Starink.
Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:
- Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
- Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
- Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
- Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009
2 reacties
Laten we het systeem zo maken dat de kans op fouten bij invaren uitgesloten is, in plaats van geld van de deelnemers waarvan de potten toch al niet overmatig gevuld zijn 20 jaar op de plank leggen, met alle discussies over eigendom en solidariteit die daar dan weer bij komen.
Elke deelnemer moet krijgen waar hij recht op heeft en geconstateerde fouten in die rechten moeten altijd worden hersteld. De bron van deze fouten zal inderdaad doorgaans liggen in de huidige aanspraken. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de ervaring leert dat de oorzaak van deze fouten niet zozeer ligt in de processenen en rekenmodules in de administraties zelf maar vooral in alles wat door derden wordt aangeleverd. UWV, werkgevers en bijvoorbeeld BRP leveren belangrijke gegevens voor pensioenadministraties. Deze gegevens zijn vaak niet foutloos, verouderd of worden met terugwerkende kracht aangeleverd. Deze aanleveringen zijn de grootste foutenbronnen. Dit geeft meteen ook aan waarom het beoordelen van de kwaliteit van een administratie door een eigen of externe partij geen sinecure is: Je weet namelijk niet wat je niet weet.
Maar dat er iets geregeld moet worden om dit soort herstelacties te financieren is helder. Ik zou alleen niet nog meer buffers gaan introduceren en daarvoor gewoon het solidariteitsbuffer hanteren.