Direct naar inhoud

APG en Japans staatspensioenfonds samen in infrastructuur — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaald toegangsblok, wat betekent dat je een deel van de inhoud pas kunt lezen als je bent ingelogd en een geldig abonnement hebt.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd: 9 april 2024

Het Japanse staatspensioenfonds en APG gaan samen optrekken bij het beleggen in infrastructuur. De twee verwachten zo makkelijker toegang te krijgen tot grote projecten met aantrekkelijke rendementen.

Eén van de drie focusthema’s die APG en GPIF hebben geselecteerd voor hun infrabeleggingen zijn investeringen in het verlagen van de CO2-intensiteit van wegtransport. Dat kan onder meer door het aanleggen van laadpaalnetwerken voor elektrische auto’s. Foto: iStock

APG en het Japanse staatsfonds, internationaal bekend als GPIF (General Pension Investment Fund), maakten de samenwerkingsplannen maandag bekend.

‘Samen met GPIF kunnen we een grotere schaal bereiken, en zo aan projecten komen in een segment waar de concurrentie minder groot is. Juist zeer grote infrastructuurdeals kennen vaak heel aantrekkelijke rendementsprofielen’, aldus ceo Ronald Wuijster van APG Asset Management in een toelichting.

Preferred partnerships

GPIF is ’s werelds grootste pensioenfonds met ¥224.000 mrd (€1359 mrd) aan vermogen onder beheer. Het is daarmee een stuk groter dan APG, dat zo’n €569 mrd beheert.

Daar tegenover staat dat de Japanse gigant pas sinds een aantal jaar in infrastructuur belegt. APG heeft hierin veel meer ervaring, en zal in de samenwerking optreden als ‘lead investor’. Wuijster: ‘Wij zijn in principe de primaire partij en zoeken de projecten uit, maar de Japanners moeten voor elk afzonderlijk project wel goedkeuring geven.’

Ceo Ronald Wuijster van APG AM en voorzitter Masataka Miyazono van GPIF ondertekenen de samenwerkingsovereenkomst in Tokio.

GPIF betaalt APG een vergoeding voor de kosten die het maakt bij het vinden van de projecten. ‘Maar deze samenwerking is niet vanuit een commerciële optiek opgezet. De beheerfee is puur om uit de kosten te komen plus een kleine marge’, benadrukt Wuijster. ‘Het voordeel zit voor ons niet in de vergoeding die we krijgen van GPIF, maar in betere toegang tot aantrekkelijke deals voor onze pensioenfondsklanten.’

Eerder sloot APG al vergelijkbare ‘preferred partnerships’ met de National Pension Service uit Korea en NZ Super Fund uit Nieuw-Zeeland. Samen met die pensioenfondsen investeerde APG onder meer in een studentenhuisvestingsproject in Australië en in Portugese tolwegen.

Focusthema’s

APG heeft voor zijn samenwerking met het Japanse staatspensioenfonds drie focusthema’s geïdentificeerd: digitalisering, de energietransitie, en het reduceren van de CO2-voetafdruk van de transportsector. Bij dat laatste kan onder meer worden gedacht aan investeringen in spoorlijnen of netwerken voor elektrische laadpalen.

Het zoekgebied van APG omvat alle ontwikkelde markten. Het Japanse pensioenfonds ziet de samenwerking met APG overigens vooral als een manier om meer in real assets buiten Japan te beleggen. Een investering in Japan in het kader van de samenwerking ligt daarmee niet voor de hand.  

APG staat open voor een verdere uitbreiding van het aantal ‘preferred partnerships’ met pensioenfondsen die een vergelijkbare beleggingsfilosofie hebben en hetzelfde denken over duurzaamheid. ‘Er lopen op dit moment nog gesprekken met een partij in Europa. Maar we zijn wel heel selectief’, aldus Wuijster.

Delen op sociale media

Gerelateerde artikelen

U moet ingelogd zijn en een geldig abonnement hebben om een reactie te plaatsen.