Niet langer een verwacht bedrag, maar drie mogelijke scenario’s. Standaard, optimistisch en pessimistisch. Zo moeten pensioenuitvoerders, fondsen en verzekeraars, vanaf volgend jaar gaan communiceren, schrijft minister Koolmees van Sociale Zaken vrijdag aan de Tweede Kamer.
Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:
- Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
- Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
- Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
- Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009
2 reacties
Geachte heer Koolmees,
Pensioencommunicatie – beter nog: pensioenopvoeding – zou kunnen beginnen met het uitleggen van het verschil tussen een pensioenregeling die gebaseerd is op een uitkeringsovereenkomst, uitgevoerd door non-profit pensioenfondsen, en pensioenregelingen die gebaseerd zijn op een premie- of kapitaalovereenkomst, die vrijwel altijd door commerciële verzekeraars worden uitgevoerd.
Daarbij zouden pensioenfondsbestuurders nadrukkelijk dienen te waarschuwen voor de plannen van de VVD, D’66 en de CU voor de ‘hervorming’ van het pensioenstelsel.
Zij willen naar een stelsel van individuele pensioenpotjes op basis van beschikbare premieregelingen. Dan is het wel zo netjes om uit te leggen wat de uiteindelijke gevolgen daarvan zijn voor mensen die pensioen opbouwen, n.l.: geluk- en pechgeneraties. De hoogte van het pensioen wordt – bij individuele pensioenregelingen op basis van een premie- of kapitaalovereenkomst (meestal uitgevoerd door commerciële verzekeraars) – afhankelijk van de rentestand op pensioenaankoopdatum.
Bij een rente van 4% en een pensioenkapitaal van € 100.000 koopt men een pensioen van € 757/maand. Maar bij de huidige rente van ca. 1% koopt men een pensioen van € 465/maand. Dat is bijna € 300 PER MAAND LAGER!
Het geven van inzicht in de omvang van pensioenaanspraken (= inzicht in de vordering op het pensioenfonds) door de pensioenfondsen is al lang mogelijk. Ieder pensioenfonds houdt per individuele deelnemer een actuariële rekening bij waaruit de omvang van de individuele pensioenaanspraak zonneklaar blijkt. Daar is een zgn. hervorming van het stelsel niet voor nodig! DE PENSIOENAANSPRAAK IS HET ONVERVREEMDBAAR EIGENDOMSRECHT VAN IEDERE DEELNEMER.
DEELNEMERS ZIJN CREDITEUREN! ZIJ HEBBEN RECHTEN!
Tot nu toe houden de fondsbestuurders krampachtig vast aan de verplicht gestelde communicatie naar de deelnemers middels het Uniform Pensioen Overzicht (UPO). Het UPO is voor de meeste deelnemers een vrijwel onbegrijpelijk document; en het geeft geen correct inzicht in de omvang van de pensioenaanspraak van de deelnemer EN MEN KAN ER GEEN RECHTEN AAN ONTLENEN.
Kortom, meneer Koolmees, uw plannetje is in feite méér van hetzelfde. Als u werkelijk wenst dat deelnemers door hun pensioenfondsen correct geïnformeerd worden over hun positie als CREDITEUR, dan dienen de fondsbestuurders hen jaarlijks een opgave te sturen waaruit klip en klaar blijkt wat de omvang is van hun pensioenaanspraken op dat moment. Dat is een ‘hard’ gegeven; de erkenning door het fonds van de omvang van de schuld die het heeft aan de deelnemer.
Daarnaast is het aardig als deelnemers een paar scenario’s krijgen waarin hen een beeld wordt geschetst van hun MOGELIJKE pensioenuitkering op de pensioengerechtigde leeftijd. Dit is eerder bijzaak dan hoofdzaak.
Als het ABP nu ook nog eens het UPO wat in 2017 was toegezegd aan de gepensioneerden en wat nog steeds niet is verstuurd terwijl het nu februari 2018 is.
Als je bij ABP vraag waar het blijft is het standaard antwoord we zijn er druk mee bezig, hoe moeilijk kan het zijn om de computer aan te zetten bij het ABP en toezeggingen waar te maken.