Direct naar inhoud

Netspar: deeltijdpensioen leidt per saldo tot lagere arbeidsparticipatie — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 10 januari 2018

Deeltijdpensioen is geen oplossing voor werkenden met een zwaar beroep. Deeltijdpensioen draagt evenmin bij aan de verhoging van de arbeidsparticipatie van ouderen. Per saldo gaan ze zelfs minder werken, stelt Netspar-onderzoeker Raymond Montizaan.

Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:

  • Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
  • Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
  • Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
  • Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009

2 reacties

  1. Anoniem
    7 jaar geleden

    De bedoeling van deeltijdpensioen is toch dat ze het iig in deeltijd volhouden tot de officiele pensioendatum? In vergelijking dus met eerder fulltime stoppen.
    Langer fulltime werken levert altijd meer op, maar dat is toch niet de discussie.
    Daarnaast is de bedoeling van eerder parttimen om het vervolgens zelfs tot na pensioendatum vol te houden.
    En, een onderzoek onder ambtenaren lijkt mij nou niet zo representatief?

  2. Mr.Drs. P. Witte
    7 jaar geleden

    Ik zet ook vraagtekens bij de representativiteit van het onderzoek, maar ook bij een aantal statements die gemaakt worden. Als voorzitter van het pensioenfonds openbaar vervoer hebben we juist een hoge toename gezien van het deeltijdpensioen na de VPL wetgeving. Het is en was een uitgelezen mogelijkheid voor autobuschauffeurs om (gezond) door te kunnen werken. Het afschaffen van de doorsneesystematiek zal helaas weer averechts gaan werken, volledig of deels doorwerken na bv 60 jaar heeft dan weinig zin voor autobuschauffeurs gezien de geringe opbouw voor een hoge eigen bijdrage. Voor de calculerende autobuschauffeur zijn er dan wellicht interessantere opties.

U moet ingelogd zijn en een geldig abonnement hebben om een reactie te mogen plaatsen.