Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:
- Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
- Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
- Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
- Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009
4 reacties
De grootste “onzin” staat in de eerste zin. De doorsneepremie houdt NIET in dat jonge en oude werknemers hetzelfde premiepercentage betalen over dezelfde pensioengrondslag voor dezelfde pensioenopbouw. De doorsneepremie wordt niet DOOR de werknemers betaald, maar VOOR de werknemers door de werkgevers. Doorsneepremie leidt tot solidariteit op werkgeversniveau. De werkgever met een relatief jong bestand subsidieert de werkgever met een relatief oud bestand bij hetzelfde pensioenfonds. De werknemer betaalt doorgaans een eigen bijdrage die is uitgedrukt in een voor iedereen zelfde percentage van de pensioengrondslag. Bij een middelloonregeling is de per jaar op te bouwen aanspraak de beloning in de zin van artikel 157 het WVEU en niet de premie of de daarop gegenereerde rendementen. En die aanspraak is voor jong en oud hetzelfde, namelijk 1,875% van de pensioengrondslag per dienstjaar. Ongeacht de manier waarop deze wordt gefinancierd. Wat dat betreft is het een goede aanbeveling om op te houden met deze onzin!
Dit is oud nieuws, maar het is goed als het weer eens gezegd wordt. De “subsidiëring van de ouderen” verhalen van politiek rechts waren er vóór de berekeningen. De berekeningen werden daardoor in dienst gesteld van het verhaal, niet omgekeerd. Voor degenen die een politiek dogmatisch probleem hebben met solidariteit zijn die verhalen koren op de molen.
Dat solidariteit in de pensioenopbouw economisch efficient is wordt routinematig onder de tafel geschreeuwd. Wanneer kunnen we weer gaan praten op basis van technische doelmatigheid, de afbraak van pensioenvermogens en -rechten stopzetten en de politieke religies op de achtergrond schuiven?
VOORBEELD
2015
Salaris op jaarbasis € 34.000 € 63.600
Franchise € 13.600 € 13.600
Pensioengevend salaris € 20.400 € 50.000
PENSIOENPREMIE 21%, te betalen door de werkgever. Bij een gebruikelijke verdeling van 2/3 : 1/3 wordt bij de werknemer 7% ingehouden op zijn salaris, berekend over het pensioengevend salaris.
Door werknemer te betalen pensioenpremie: € 1.428 p/j; € 119 p/mnd €3500 p/j; € 292/mnd
Opbouwpercentage: 1,875%
Jaarlijkse pensioenaanspraak: € 383 € 938
Bij hogere of lagere salarissen heeft men hogere dan wel lagere pensioengrondslagen en dus ook hogere dan wel lagere – door de werknemer – te betalen pensioenpremie.
MAAR WAT IN ALLE GEVALLEN GELIJK BLIJFT, IS DE DOORSNEEPENSIOENPREMIE, UITGEDRUKT IN EEN PERCENTAGE!
Verschillen in pensioenopbouw – en dus in pensioenaanspraken – zijn het gevolg van verschillen in functies en daardoor van verschillen in de hoogte van de salarissen.
Hier wordt in feite uitgelegd dat de overheid – uit eigen belang als grootste werkgever – de burgers inzake de pensioenkwestie voorLIEGT i.p.v. voorLICHT. Als de overheid via wetgeving haar zin als werkgever doordrukt, en het huidige op collectieve risicodeling gebaseerde pensioenstelsel opdoekt ten gunste van een individueel stelsel op basis van beschikbare premieregelingen (uit te voeren door commerciële verzekeraars) dan maken we een oplichting – om niet te spreken van gelegaliseerde diefstal – mee op niet eerder vertoonde schaal.
Hoe werkt de doorsneesystematiek nu echt? Zie dit peer reviewed SEW artikel (het blad voor EU recht juristen in NL en BEL) https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3003304