Als de polder werkt, dan is dat altijd onder politieke druk. Werkgevers en vakbonden rekken hun overleg, tot het moment dat de overheid wetgeving in het vooruitzicht stelt. Alleen onder die druk boekt de polder resultaten.
Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:
- Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
- Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
- Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
- Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009
3 reacties
Geweldige suggestie! Nog een geloofwaardig plan B: wat meer omslag (AOW) en wat minder kapitaaldekking. Past ook prima bij de Aaron conditie. De rente is zo laag dat je wat minder kapitaaldekking zou moeten willen.
Ik heb ook een plan B ontwikkeld. Voor de details klik op onderstaande link
http://www.vanospensioen.nl/blog.htm
Op de achtergrond van het pensioendebat speelt de overheid – als grootste werkgever – een dubieuze rol. Eind 2014 is de wet nieuw Financieel Toetsingkader (nFTK) aangenomen. Deze wet verplicht pensioenfondsen om voor de berekening van hun pensioenverplichtingen gebruik te maken van de risicovrije rentetermijnstructuur (RTS). Voor de vaststelling van de kostendekkende pensioenpremies daarentegen mogen pensioenfondsen rekenen met een rentevoet waarbij rekening wordt gehouden met toekomstige rendementen. Dit laatste heeft er de afgelopen 10 tot 12 jaar toe geleid dat te lage premies zijn betaald voor de pensioeninkopen door de werkgevers.