ABN Amro Pensioenfonds ziet een tekort aan gekwalificeerde medewerkers als een van de strategische risico’s. Dit schrijft het fonds in het jaarverslag over 2021.
Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:
- Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
- Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
- Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
- Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009
1 reactie
Het zal niet het enige pensioenfonds zijn dat dit probleem heeft. Het is nu dus tijd om “out-of-the-box” te denken. Ik zie twee grote kansen:
Het makkelijkst is het informeren van de deelnemers. Schakel vrijwilligers in. Er zijn voldoende menen die een handje willen uitsteken in ruil voor een vriendelijke en persoonlijke behandeling. De kunst is ze gemotiveerd te houden. Denk aan studenten op zoek naar een studie opdracht, gepensioneerden die willen praten over hun praktische ervaringen en mensen met schrijf ervaring die teksten in elkaar kunnen draaien.
Pensioenadministratie is iets, maar niet veel moeilijker. Binnen de bank zullen heel geregeld mensen met administratieve ervaring met pensioen gaan. Veel zijn makkelijk over te halen om nog wat door te draaien, als er rekening wordt gehouden met hun leeftijd en er iets leuks tegenover staat.
Het tekort aan it-specialisten is het minst makkelijk (ik reken invoeren van data als admin, niet als IT). Denk eens over de grens bij de uitbesteding en niet alleen aan India. Heeft bijvoorbeeld iemand bij ABN-Amro al eens gehoord van Aubay? https://www.aubay.com/en/ Het is een internationaal uitzendbureau voor IT-specialisten, maar het is Frans. Met Google translate kan echter goed schriftelijk in het Frans gecommuniceerd worden en als het nodig is (ze hebben ook Engelstalig personeel) zet je één tweetalige Belg in voor de overblijvende misverstanden.