Direct naar inhoud

Pensioenfonds SNS Reaal weg bij zusterbedrijf Zwitserleven — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaald toegangsblok, wat betekent dat je een deel van de inhoud pas kunt lezen als je bent ingelogd en een geldig abonnement hebt.

Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd: 18 december 2014
De inhoud van dit artikel is gemigreerd. Lijkt er iets mis te gaan, of onderdelen te missen? Neem dan contact met ons op.

Het pensioenfonds van SNS Reaal stapt begin volgend jaar over van uitvoerder Zwitserleven, onderdeel van SNS Reaal, naar Blue Sky Group.

Dit heeft het pensioenfonds SNS Reaal, dat ruim €2,7 mrd onder beheer heeft, onlangs bekendgemaakt. Het tienjarige contract met Zwitserleven (voorheen Reaal), dat ook een onderdeel van SNS Reaal, liep begin dit jaar al af, maar is toen met een jaar verlengd.

Als reden voor de zoektocht naar een andere uitvoerder noemt het fonds de veranderde wet- en regelgeving. ‘De eisen die aan pensioenfondsen worden gesteld, wijken steeds verder af van de eisen aan verzekerde regelingen’, zegt Eelco Blaauw, directeur van het pensioenfonds. ‘Hierdoor was het noodzakelijk te kijken of de huidige uitvoerder nog steeds het beste past bij ons pensioenfonds. Zwitserleven is vooral ingericht op verzekerde regelingen. Wij waren de enige niet-verzekerde regeling bij Zwitserleven.’ De verzekeraar heeft zo’n 15.000 werkgevers als pensioenklant.

Het SNS Reaal pensioenfonds schakelde begin 2014 PwC in als begeleider van de zoektocht naar een geschikte pensioenuitvoerder. Bij die procedure was ook verzekeraar Zwitserleven betrokken. Het pensioenfonds heeft zo’n 20.000 deelnemers (6818 actieve deelnemers, 3455 gepensioneerden en 8887 slapers).

Volgens het bestuur van het pensioenfonds kwam Blue Sky Group, dat is voortgekomen uit de KLM-pensioenfondsen, als meest geschikte kandidaat uit de bus. Deze uitvoerder scoorde qua prijs en kwaliteit beter dan de andere kandidaten. ‘Blue Sky Group is juist gespecialiseerd in niet-verzekerde regelingen van ondernemingen’, aldus Blaauw.

‘Een klant kwijtraken is altijd bijzonder vervelend’, reageert Zwitserleven. De verzekeraar zegt dat het een marktconforme offerte heeft gedaan die aansloot bij de wensen van het fonds. ‘Het fonds heeft laten weten dat andere partijen beter scoorden op het onderdeel bestuursondersteuning’, aldus de woordvoerder.

Het pensioenfonds noemt de overgang naar Blue Sky Group een ‘ingrijpende operatie’ maar verwacht dat de deelnemers van het fonds nauwelijks iets zullen merken van de overstap. De transitiekosten zullen de komende jaren worden terugverdiend stelt het bestuur. ‘De jaarlijkse kosten van Blue Sky Group en de kosten van de ondersteuning door actuaris en accountant zijn lager dan in de huidige situatie’, aldus het pensioenfonds. Bovendien verwacht het fonds dat veranderingen in wet- en regelgeving in de toekomst goedkoper kunnen worden doorgevoerd.

U moet ingelogd zijn en een geldig abonnement hebben om een reactie te plaatsen.