Om het nieuwe stelsel uit te voeren, zijn nieuwe systemen nodig. IG&H timmert aan de weg met AllVida. Dat systeem maakt een andere aanpak van invaren mogelijk, zegt partner Frans Liem.
Het administratiesysteem van het consulting- en technologiebedrijf uit Utrecht is sinds september 2020 in gebruik bij pensioenfonds Horeca & Catering. Vorige maand werd bekend dat ook Achmea het wil inzetten, vooralsnog bij twee fondsen.
Bij Achmea Pensioenservices vormt het systeem een terugvaloptie, omdat de programmatuur die Achmea eigenlijk wilde gebruiken, RAP van InAdmin RiskCo, is vertraagd. Een ironie, omdat IG&H in 2020 al was uitverkoren door Achmea als leverancier van het nieuwe systeem. Achmea blies die deal echter af, toen het de kans kreeg InAdmin RiskCo te kopen.
U bent terug bij Achmea, hoe is dat verlopen?
‘Achmea had ons geselecteerd als leverancier, nadat ze ons systeem uitgebreid bestudeerd hadden. Toen kwam de kans met InAdmin RiskCo voorbij en gingen ze toch daarvoor. Voor Achmea een strategische keuze, voor ons een teleurstelling. Maar dat is all in the game, we zijn blijven samenwerken. IG&H zit al 34 jaar in de financiële sector, we hebben elkaar allemaal nodig.’
Hoe voelt het, dat er nu alsnog een beroep op u wordt gedaan?
‘Ik ben alleen maar heel erg blij dat we aan de slag kunnen. AllVida is nieuw in de markt, het krijgt nu extra kansen zich te bewijzen. Toen we net begonnen met AllVida moesten we er flink aan trekken. Met PH&C en Achmea zijn we over het kantelpunt heen.’
Hoe is dit nieuwe systeem ontstaan?
‘Het systeem is ontwikkeld door ons, in een exclusieve samenwerking met een groep software-ontwikkelaars en pensioendeskundigen onder de naam Feniqs, die zich in 2019 bij ons hebben aangesloten. Deze mensen stonden aan de wieg van de bestaande systemen Maia en Lifetime. Met al hun ervaring zijn zij voor zichzelf begonnen, om met een schone lei een nieuw kernsysteem op te bouwen. Dat bestaat uit onder meer de rekenkern en de administraties, voor bijvoorbeeld deelnemers en dc-beleggingen.
Als IG&H hebben we pensioenkennis en de “productconfigurator” ingebracht. Met dat programma hebben we de hele huidige Nederlandse pensioenregelgeving gedigitaliseerd. Deze kennis hebben we in huis sinds de overname van Grouplife in 2019. Vervolgens kunnen regelingen van pensioenfondsen ingevoerd worden, zonder programmeurs. Als je daarbij iets probeert dat volgens de wet niet kan, krijg je een seintje. Uitvoerders kunnen dit proces indien gewenst zelf leren doen. Ze kunnen daarbij bijvoorbeeld actuarissen inzetten.
Daarnaast bouwen we als IG&H het hele systeem rondom de kern. Denk aan portalen, de integratie met andere systemen bij de uitvoerder en de processen, bijvoorbeeld “indiensttreding” of “echtscheiding”. Uitgangspunt is hierbij straight through processing. We doen het met lowcode: elke uitvoerder wil iets anders, dus we moeten flexibel zijn. We hebben hiervoor een team van honderd mensen, die daarbij lowcodesoftware van Outsystems gebruiken.’
Wat is er bijzonder aan AllVida? Waarom zou een uitvoerder ervoor kiezen?
‘Het is een vers ontwikkeld, zeer flexibel systeem, dat zowel het oude als het nieuwe stelsel kan draaien. Het is geschikt voor uitvoerders met meerdere klanten en het is helemaal af. We hoeven het alleen in te regelen bij de klant.
Uniek is de omgang met invaren. Dat kan binnen het systeem gebeuren. Dit kan als het fonds eerst de oude db-eindstanden overzet in AllVida. Daarna kan je met een druk op de knop de bestaande db-rechten invaren. Dit is een mutatie binnen het systeem. Het voordeel is dat je altijd kan terugrekenen en achteraf verklaren hoe de invaarberekening tot stand is gekomen.
Nog interessanter wordt het als het fonds de oude regeling al eerder overbrengt, bijvoorbeeld een of twee jaar tevoren. Dan draait het nog een poosje het oude stelsel in AllVida, om pas later in te varen. Dit heeft als effect, dat binnen het systeem ook nog mutaties met terugwerkende kracht tot in het oude stelsel mogelijk zijn, ook na invaren.’
Dat is anders dan gebruikelijk?
‘Normaliter wordt gestart met de nieuwe regeling in het nieuwe systeem, waarna met aparte software de oude rechten omgerekend worden. Die omrekening laat je dan goed controleren, maar daarna is geen terugkeer meer mogelijk.
Onze aanpak neemt een zorg weg voor uitvoerders, namelijk over hoe lang oude systemen nog moeten blijven draaien. En over hoe mutaties met terugwerkende kracht worden doorgevoerd na het invaren.’
Is het niet veel gedoe, om de hele oude regeling nog over te zetten, kort voor de komst van het nieuwe stelsel?
‘Dat kost wat moeite, maar het heeft als voordeel dat diverse grote klussen uit elkaar getrokken worden. Eerst systeemvernieuwing. Daarna is de uitvoerder wendbaar. Het kan vervolgens de nieuwe regeling invoeren in het reeds werkende systeem, en daarna, als het er klaar voor is, eenvoudig invaren. Dit maakt het proces beter behapbaar ten opzichte van meerdere dingen tegelijk doen: nieuw systeem, nieuwe regeling, en misschien ook invaren. Als een klant zaken wél wil laten samenvallen, kan natuurlijk dat ook. Dat zet je alleen de eindstanden van het oude stelsel in AllVida.’
Kan AllVida alle regelingen uitvoeren?
‘Wij zijn bezig met het configureren van beide regelingen. Over de flexibele premieregeling is al veel bekend, die hebben we voor 90% klaarstaan. De rest kunnen we met de productconfigurator doen, dus zonder programmeren. De solidaire premieregeling kent meer onzekerheid over de regelgeving. Het zal niet simpel zijn. Maar onze experts zeggen dat het kan, waarschijnlijk ook zonder programmeren. Als dat toch nodig blijkt, zal het minimaal zijn.’
Moeten klanten alles afnemen?
‘We kunnen de hele uitvoeringsketen compleet opzetten. Maar het is ook mogelijk alleen delen af te nemen. Alleen de achterkant of alleen de voorkant, alleen dc of db, alleen solidaire of flexibele regeling.’
De nieuwe wet gaat in per 2023. Hoe snel kan een fonds van start in het nieuwe stelsel bij IG&H?
‘We kunnen bij een uitvoerder het kernsysteem in zes maanden inregelen. De koppeling met de andere systemen van die uitvoerder doen we parallel. Hoe lang dat duurt, hangt een beetje af van hoe complex de architectuur bij de uitvoerder is. De datamigratie volgt daarna. Als je nu begint, dan kunnen de eerste fondsen vanaf 2024 de nieuwe regeling draaien en invaren.’
Hoe loopt het nu met klanten voor AllVida?
‘PH&C draait er sinds september 2020 op. Bij Achmea zijn we bezig met pensioenfonds Ahold. Daar gaat de huidige db-regeling over per 2023. Ze stellen dus de uitvoering van hun huidige regeling veilig, over de nieuwe regeling is nog geen besluit. En dan is er een derde fonds, ook bij Achmea.’
Achmea is hierover in gesprek met Centraal Beheer APF, heeft het apf aan Pensioen Pro bevestigd.
‘Op dit fonds kan ik verder niet ingaan. Hiernaast hebben we nog diverse gesprekken lopen, met uitvoerders en zelfadministrerende fondsen. We staan her en der op de shortlist.’
Het is mogelijk dat jullie nog meer werk krijgen voor Achmea. Het bedrijf houdt die mogelijkheid open.
‘Dat is niet aan ons, we focussen ons nu op de executie voor de fondsen waar we al voor werken. Evenwel zijn we onderdeel van een risicomitigerende strategie voor Achmea. Als het moet, kunnen we snel bijspringen. Als het systeem eenmaal is ingericht voor een of twee fondsen, zoals bij Achmea, dan kan het bij volgende fondsen daarna sneller.’
APG besloot onlangs om Festina Finance uit Denemarken in te schakelen bij de ontwikkeling van een nieuw systeem. Was IG&H daar kandidaat?
‘Daar kan ik niets over zeggen.’
Waarom heet het systeem eigenlijk AllVida?
‘Vida is Portugees voor leven. We werken met een Portugese lowcode-oplossing en hebben ook veel Portugese programmeurs. Copyright aanvragen op het woord ‘leven’ bleek wat lastig, vandaar dat we er AllVida van hebben gemaakt. Dat is omdat we alle soorten levensverzekeringen hierin willen kunnen uitvoeren, in Nederland en het buitenland. Maar we beginnen hier, met pensioen.’
U moet ingelogd zijn en een geldig abonnement hebben om een reactie te mogen plaatsen.