Direct naar inhoud

PMT belaagd door boze deelnemers — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaald toegangsblok, wat betekent dat je een deel van de inhoud pas kunt lezen als je bent ingelogd en een geldig abonnement hebt.

Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd: 13 februari 2014
De inhoud van dit artikel is gemigreerd. Lijkt er iets mis te gaan, of onderdelen te missen? Neem dan contact met ons op.

Online deelnemerspanel moet helpen vertrouwen terug te winnen

Het metaalpensioenfonds PMT gaat een permanent online-panel opzetten voor zijn deelnemers, om hun mening te horen en om uit te vinden hoe het de communicatie kan verbeteren.

Aanleiding is het verlies aan vertrouwen door de rechtenkorting van 6,3 procent vorig jaar, zo maakte hoofd communicatie Annemieke Biesheuvel woensdag duidelijk tijdens het IIR-communicatiecongres in Amsterdam.

Volgens Biesheuvel was de korting ‘desastreus’ voor het imago van PMT, dat zo’n 48 miljard euro beheert voor ruim 400.000 deelnemers en 172.000 gepensioneerden in de kleinmetaal.

“Onze deelnemers hebben nu minder vertrouwen in ons dan in verzekeraars en banken,” zei ze.

Biesheuvel gaf aan dat het pensioenfonds een verdere vertrouwensdaling door een tweede rechtenkorting niet wil riskeren.

De doorgevoerde korting maakte zoveel emoties los, dat het pensioenfonds soms beveiliging moest inhuren tijdens bijeenkomsten voor gepensioneerden. “Veel deelnemers en gepensioneerden zien ons als graaiers,” zei ze.

De dekkingsgraad van PMT zat eind december 0,2 procentpunt onder het wettelijk voorgeschreven minimum, maar het fonds meent dat het door andere maatregelen en een voldoende dekking eind januari aan een tweede korting kan ontkomen.

Volgens het hoofd communicatie zijn de PMT-deelnemers een “moeilijk bereikbare groep, die weinig animo hebben om lange teksten te lezen, de materie moeilijk vinden en weinig hebben met begrippen zoals langlevenrisico.”

“De uitkomsten van het deelnemerspanel kunnen ons helpen om te verbeteren, en de deelnemers weer een goed gevoel te geven,” aldus Biesheuvel. “We willen uiteindelijk een betere deelnemersloyaliteit.”

Onderzoeken onder deelnemers hebben volgens haar uitgewezen dat zij behoefte hebben aan ‘controleerbare’ transparantie, meer informatie over het pensioenfonds en het effect van de korting op hun persoonlijke situatie. Daarnaast willen ze meer pensioeninformatie van hun werkgever.

De PMT-woordvoerster maakte duidelijk dat duizend deelnemers worden gevraagd om voor een periode van een jaar in het panel te praten over specifieke onderwerpen. Het forum wordt ondergebracht in de website van PMT, die tegelijkertijd wordt vernieuwd.

Ook PME, het pensioenfonds voor de grootmetaal, is van plan om een soortgelijk deelnemerspanel in te stellen, mede om het pensioenbewustzijn te helpen vergroten, laat woordvoerster Gerda Smits weten.

Ze tekent echter aan dat de plannen nog in de beginfase zijn. PME moest vorig jaar een rechtenkorting van 5,1 procent doorvoeren, en kondigde woensdag een aanvullende korting aan van 0,5 procent.

U moet ingelogd zijn en een geldig abonnement hebben om een reactie te plaatsen.