De gedempte kostendekkende premie op basis van verwacht rendement voor een gemiddeld fonds gaat circa 11% omhoog als fondsen moeten rekenen met het lagere aandelenrendement van de commissie Parameters.
Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:
- Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
- Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
- Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
- Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009
2 reacties
Volgens Besluit FTK artikel 4 lid 5 is het een ministeriële bevoegdheid om af te wijken van de 5 jaarsperiode dat de RTS vaststaat voor de premie.
Het is dus geen bevoegdheid van DNB, maar van de minister.
Aangezien de parameters met een voorhang naar de Tweede Kamer gaan (eind Q2), is dat dan ook een logisch moment om FTK artikel 4 lid 5 te gebruiken.
Hoe evenwichtig is het om de premie te laag te houden? Een pensioenfonds KAN demping toepassen. Een bestuur dat gebruik maakt van die mogelijkheid denkt alleen aan het belang van de werkgever en – in mindere mate – de werknemers. En de politiek heeft die mogelijkheid om de slapers en gepensioneerden te benadelen gedekt door de ondergrens in de pensioenwet in 2015 te elimineren. Daardoor KAN het bestuur ook demping toepassen als de te lage premie bijdraagt aan vergroting van het tekort in dekkingsgraad. Het is te hopen dat de politiek (de minister) niet de oren laat hangen naar de oproep om in te grijpen. Het is de schone taak van DNB pensioentoezicht om daar ook tegen te adviseren. Misschien volgt de minister dit keer wel zo’n advies. DSM is een goed voorbeeld hoe fout het kan gaan door de premie te dempen en niet de benodigde premie te betalen die de werkelijke aangroei van de verplichtingen dekt.