Direct naar inhoud

Professionals: ‘Persoonlijk gesprek beste communicatiemiddel’ — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaald toegangsblok, wat betekent dat je een deel van de inhoud pas kunt lezen als je bent ingelogd en een geldig abonnement hebt.

Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd: 17 februari 2014
De inhoud van dit artikel is gemigreerd. Lijkt er iets mis te gaan, of onderdelen te missen? Neem dan contact met ons op.

Een-op-een gesprekken zetten meer zoden aan de dijk dan digitale informatie

Binnen het scala van moderne (digitale) methodes voor pensioencommunicatie, is het allerbeste middel nog steeds een één-op-één-gesprek met een pensioenspecialist.

Daarover bestaat brede overeenstemming onder communicatieprofessionalas, zo bleek afgelopen dinsdag tijdens een IIR-congres in Amsterdam.

“Persoonlijke gesprekken over pensioen en financiële planning maken het echte verschil ten opzichte van digitale informatie,” zei Stephan Vollenbroek, hoofd communicatie bij MPD, de pensioenuitvoerder van PNO Media.

Volgens hem voerde de uitvoerder sinds 2007 bijna 5.200 van dergelijke gesprekken en werden ze buitengewoon gewaardeerd.

“De gemiddelde financiële kennis van mensen is schrijnend en ze blijken onvoldoende vooruit te kijken,” aldus pensioenspecialist Jan van der Wel, die veel gesprekken voerde voor MPD.

“Veel van onze deelnemers hebben belangstelling voor een één-op-één-gesprek,” beaamde Wies Wiegmans, manager relatiebeheer bij het Pensioenfonds Horeca & Catering.

“Deelnemers hebben geen behoefte aan een algemeen verhaal, maar willen in een persoonlijk gesprek horen wat een en ander voor hen persoonlijk betekent,” zei ook pensioenadviseur Frans Griffioen.

Zijn vakgenoot Charles Beugelink stelde dat duur digitaal ‘gereedschap’ bij werkgevers doorgaans weinig wordt gebruikt en dat de investeringskosten beter besteed zouden zijn aan persoonlijke gesprekken.

Niels Kortleve, vernieuwer bij pensioenuitvoerder PGGM, onderstreepte dat pensioencommunicatie moet beginnen met het raadplegen van deelnemers over hoe zij hun leven na pensionering vorm willen geven.

De besproken communicatie-inspanningen trokken overigens ook kritiek uit de zaal. Zo vroeg een congresdeelnemer zich af of pensioenfondsen niet te ver doorslaan bij het vergroten van het pensioenbewustzijn. “Zolang wij hen blijven ‘pamperen’, komen de deelnemers niet in beweging,” meende hij.

“Zijn wij zo niet het kapitaal van de pensioenbewuste deelnemers aan het verbranden voor mensen die toch geen belangstelling hebben?” vroeg dagvoorzitter Robert Timmer van website ZoWerktPensioen tijdens een discussie met de zaal.

Tijdens een eerdere presentatie had Raoul Willms, manager strategic marketing bij pensioenuitvoerder APG, aangegeven dat zo’n 30 procent van de deelnemers nauwelijks reageert op pensioenprikkels, en dat nog eens 40 procent ‘onbewust zoekend’ is naar pensioeninformatie.

U moet ingelogd zijn en een geldig abonnement hebben om een reactie te plaatsen.