Slechte, nuttige en goede voorstellen over de rekenrente
— artikel bevat een betaalmuur
Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.
Natuurlijk is de benadering van Frijns en Mensonides goed en het centraal stellen van het rendement juist. Het voorstel houdt alleen geen rekening met het politieke krachtenveld en heeft dus geen kans van slagen.
De politiek heeft, stoer gezegd, geen boodschap aan een goed pensioen. Wat ze vooral willen is geen politiek schandaal. Een pensioenfonds dat omvalt is een politiek schandaal. De pensioenfondsen krijgen de schuld van een tegenvallend pensioen of ontbrekende indexering, dus daar kan geknepen worden ten gunste van de politieke en ambtelijke nachtrust. Voor de overheid en de ambtenarij telt alleen het risico, niet het rendement.
Om de Frijns/Mensonides voorstellen een kans te geven moet niet alleen gelet worden op technische aspecten. De eenvoudigste manier om het systeem te veranderen is DNB verantwoordelijk te stellen voor de vervangingsratio (pensioen gedeeld door een procent van het gemiddelde inkomen) en deelnemingsratio (deelnemers gedeeld door een procent van potentiële deelnemers) op macro-economisch niveau. Deze cijfers worden door de VN gehanteerd als meetlat voor de kwaliteit van het pensioensysteem.
Totdat iets dergelijks gebeurt zal DNB blijven angsthazen (er is nog nooit een Nederlands pensioenfonds omgevallen, ook al kwam DAF er enige decennia geleden dicht bij) en op risico blijven spelen met het FTK, een eenvoudig economisch model dat ver van de werkelijkheid staat, als bijbel, zelfs in tijden waarin de rente kunstmatig laag gehouden wordt.
1 reactie
Natuurlijk is de benadering van Frijns en Mensonides goed en het centraal stellen van het rendement juist. Het voorstel houdt alleen geen rekening met het politieke krachtenveld en heeft dus geen kans van slagen.
De politiek heeft, stoer gezegd, geen boodschap aan een goed pensioen. Wat ze vooral willen is geen politiek schandaal. Een pensioenfonds dat omvalt is een politiek schandaal. De pensioenfondsen krijgen de schuld van een tegenvallend pensioen of ontbrekende indexering, dus daar kan geknepen worden ten gunste van de politieke en ambtelijke nachtrust. Voor de overheid en de ambtenarij telt alleen het risico, niet het rendement.
Om de Frijns/Mensonides voorstellen een kans te geven moet niet alleen gelet worden op technische aspecten. De eenvoudigste manier om het systeem te veranderen is DNB verantwoordelijk te stellen voor de vervangingsratio (pensioen gedeeld door een procent van het gemiddelde inkomen) en deelnemingsratio (deelnemers gedeeld door een procent van potentiële deelnemers) op macro-economisch niveau. Deze cijfers worden door de VN gehanteerd als meetlat voor de kwaliteit van het pensioensysteem.
Totdat iets dergelijks gebeurt zal DNB blijven angsthazen (er is nog nooit een Nederlands pensioenfonds omgevallen, ook al kwam DAF er enige decennia geleden dicht bij) en op risico blijven spelen met het FTK, een eenvoudig economisch model dat ver van de werkelijkheid staat, als bijbel, zelfs in tijden waarin de rente kunstmatig laag gehouden wordt.