Na jaren polderen is het de beurt aan de Tweede Kamer. Vandaag begint de politieke behandeling van de grootste wijziging in het Nederlandse sociale stelsel in decennia: de nieuwe pensioenwet. Het FD zet zeven potentiële hindernissen op een rij.
Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:
- Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
- Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
- Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
- Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009
2 reacties
Ad 2 Compensatie voor oudere werknemers kan niet uit de pensioenpot omdat die bedoeld is voor financiering van opgebouwde aanspraken. Ook in het huidige systeem komt die compensatie uit de loonruimte en zou je nu een greep doen in de kas voor de opgebouwde aanspraken, dan bevoordeel je de werkgevers of de werknemers als die loonruimte als loon wordt herverdeeld. Bovendien moet eerst gehandeld worden volgens de huidige contractuele afspraken en prudentiele regels. Dus eerst achterstanden over de afgelopen 10 jaar opheffen, zo mogelijk met terugwerkende kracht. Pas dan zou de vraag aan de orde komen of er ruimte is om een bepaalde groep (40 -60) te compenseren. De fiscale ruimte voor de werkgever is daarvoor ook hoger vastgesteld.
Ad 3 Minister Schouten heeft alleen de commissie ingesteld die wettelijk is geregeld en ook al jaren functioneert. De vorige commissie olv oud minister Dijsselbloem heeft niets anders gedaan. Het is de bedoeling dat de commissie een onafhankelijk advies geeft. En dat advies is gebaseerd op de meest recente inzichten in de lange termijn effecten. Hoe dichter bij het invaarmoment, hoe beter dus.
Ad 4 Werknemers kunnen de hoogte van de premie beïnvloeden door af te dwingen dat die alleen lager wordt vastgesteld dan het wettelijke maximum als dat objectief gerechtvaardigd wordt. Zij kunnen ook hun eigen bijdrage hoger of lager vaststellen. En zij kunnen maximale compensatie afdwingen van de werkgevers. Alle gerechtigden kunnen hun invaarwaarde ter discussie stellen. Maar dat begint bij een onafhankelijk besluit van het fondsbestuur, een kritische houding van intern toezicht en een onafhankelijke opstelling van het verantwoordingsorgaan. Die krachten moeten er voor zorgen dat de hele aanwezige pot eerlijk verdeeld wordt over de crediteuren van de pensioenuitvoerder.
6) Solidariteitsbuffer moet zijn Solidariteitsreserve.