Wereldwijd lopen staatsschulden op en dat uit zich in stijgende rentes op langlopende staatsobligaties. Beleggers verlangen een hogere compensatie en mogelijk blijft dat effect aanhouden.
Pensioenfondsklanten bij Achmea moeten kiezen. Gaan zij nog invaren bij hun huidige uitvoerder, om daarna te vertrekken? Of proberen ze nog vóór het invaren weg te komen? Beide opties hebben voor- en nadelen.
Door tekst en beeld aan te passen aan de doelgroep, kunnen fondsen veel meer deelnemers activeren om hun pensioen te checken dan normaal. Dat blijkt uit de aanpak van PFZW met zogeheten micro-interventies.
Doorwerken na de pensioengerechtigde leeftijd wordt normaal. Maar regelgeving en werkgevers zouden veel beter kunnen inspelen op de wensen van het ‘grijze potentieel’.
Rentes op langlopend Europees staatspapier kunnen verder stijgen als landen extra lenen voor hun defensie, stellen assetmanagers. Ook een verkoopgolf van renteswaps door Nederlandse fondsen kan leiden tot hogere lange rentes.
De overgang naar het nieuwe stelsel is een kans om het pensioenbewustzijn in Nederland te vergroten. Maar dat levert eerder meer vertrouwen op dan betere pensioenkeuzes.
De Wtp is voor veel pensioenfondsen aanleiding te stoppen met hun werkzaamheden. Verzekeraars zien hun kans schoon, waarbij ze voornamelijk concurrentie ondervinden van zichzelf.
In het nieuwe stelsel beleggen pensioenfondsen volgens het lifecycleprincipe. De meeste lifecycles lijken behoorlijk op elkaar, ondanks verschillen tussen fondsen in populatie en risicopreferentie.
Shoprecht voor gepensioneerden noopt veel fondsen tot afbouw van illiquide beleggingen. Als veel pensionado’s willen vertrekken rond transitiedatum, moeten fondsen genoeg liquiditeit hebben.
Instemmingsrecht voor deelnemers bij de transitie is niet door de Tweede Kamer gekomen. Deelnemers hebben wel inspraak via verantwoordingsorganen. Die boeken in de luwte bescheiden successen met hun adviesrecht.