Direct naar inhoud

ABP: ‘Deelnemers reageren emotioneel op schommelingen in pensioenpot’ — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 18 juli 2017

De persoonlijke pensioenpot waarmee ABP experimenteert, roept bij deelnemers meer emoties op dan een pensioenuitkering. Bij mannen is dat sterker het geval dan bij vrouwen.

Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:

  • Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
  • Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
  • Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
  • Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009

1 reactie

  1. E. Daae
    7 jaar geleden

    Het vermogen van pensioenfondsen vormt een schuld aan de deelnemers/gepensioneerden. Derhalve dienen de deelnemers/gepensioneerden te worden aangemerkt als CREDITEUREN. Vrijwel alle pensioenfondsen spreken in hun communicatie naar de deelnemers/gepensioneerden echter van “klanten”. Dit ten zeer ten onrechte. Het zijn de werkgevers, die de pensioenpremies afdragen aan de pensioenfondsen, die KLANT zijn van de fondsen. Het wordt hoog tijd dat de pensioenfondsbestuurders correct omgaan met de begrippen “klant” en “crediteur”.

    De hiervoor beschreven emoties vloeien grotendeels voort uit het feit dat het pensioenfondsen (en -bestuurders) nagenoeg ontbreekt om aan hun crediteuren correcte en heldere informatie te verstrekken over hun vordering op die pensioenfondsen. In dit opzicht blijkt ook in veel gevallen dat de jaarrekeningen van pensioenfondsen onvoldoende rekening houden met de vereisten uit de Wet op de Jaarrekening. Daarmee lopen bestuurders een zeker risico aangaande hun bestuurdersaansprakelijkheid in dezen.

U moet ingelogd zijn en een geldig abonnement hebben om een reactie te mogen plaatsen.