Direct naar inhoud

APG wil nieuw it-systeem inkopen bij Deens Festina

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 9 februari 2022

APG onderhandelt met Festina Finance uit Denemarken voor de aanschaf van een it-systeem, waarop de pensioenadministratie in het nieuwe stelsel moet draaien. De ondernemingsraad heeft hierover positief geadviseerd.

De contractbesprekingen met een buitenlandse partij zijn opmerkelijk. Tot nu toe draait de administratie voor ABP, BpfBouw en PWRI op het door APG zelf ontwikkelde Generieke Pensioen Systeem (GPS).

Vijf andere pensioenfondsen maken gebruik van Lifetime, ontwikkeld door de voormalige APG-dochter Inovita, nu onderdeel van het Nederlandse bedrijf Keylane. Het gaat om de fondsen Schoonmaak, Medisch Specialisten, Woningcorporaties en Architectenbureaus, plus het eigen personeelspensioenfonds.

Deense vlaggen in het stadhuis van Kopenhagen. Getty Images/iStockphoto

Een woordvoerder van APG meldt dat de ‘exclusieve onderhandelingen’ met Festina Finance voor het nieuwe systeem voor polis- en kapitaaladministratie zijn gestart ‘na een zorgvuldig selectietraject’. In dit traject lagen de opties ‘inkopen’, ‘zelf maken’ en ‘samenwerken’ op tafel, zo betoogde APG-directievoorzitter Annette Mosman in december op het Pensioen Pro-congres.

Hoewel APG het administratiesysteem nu mogelijk extern inkoopt, spreekt de woordvoerder toch van een ‘samenwerking’ met Festina mocht het tot een concrete deal komen. ‘De technologie wordt door onze eigen mensen verder doorontwikkeld, in nauwe samenwerking met Festina en hun expertise.’

Deense transitie

Het betreffende systeem van Festina is het zogeheten ‘Life & Pension platform’. De Deense it-partij zegt dat dit een ‘modulair pensioen & leven-systeem’ is dat ‘de solidaire en flexibele premieregeling volledig ondersteunt’.

Festina is nog maar relatief kort in Nederland actief. Sinds 2020 doet het bedrijf mee met ‘pitches’ bij Nederlandse partijen en pas eind vorig jaar werd in Leiden een aparte Nederlandse vestiging geopend. Wel kan Festina op zijn conto schrijven dat het in Denemarken met het platform een groot pensioenfonds, PensionDanmark, door de overgang naar een nieuw stelsel loodste.

Peter Klos, manager van de Nederlandse Festina-tak, stelt dat het geen ‘Deens systeem’ is maar een platform met een internationaal bereik. Verder benadrukt Klos dat ‘er door de partijen nog geen handtekeningen zijn gezet’, maar hij zegt desalniettemin trots te zijn op de stap naar exclusieve onderhandelingen.

Net als APG ziet ook Festina de mogelijke overeenkomst als een samenwerkingstraject. Klos: ‘Het platform kan op maat worden gemaakt voor APG, maar daar zijn hun medewerkers uiteraard intensief bij betrokken.’

Klos geeft verder aan dat de Nederlandse bezetting bij Festina (momenteel vijf senior medewerkers ‘met veel ervaring in de markt’) dit jaar wordt uitgebreid. Verder verwacht Klos dat eind dit jaar de ‘Nederlandse laag’ in het platform kan worden afgerond. Het modulaire systeem van Festina heeft drie lagen, zei Klos eerder tegen Pensioen Pro.

Positief advies ondernemingsraad

Een bron binnen APG geeft aan dat de Deense origine en het feit dat Festina nog maar kort in Nederland zit, geen drempel opwierpen. Er is juist sprake van een ‘culturele match’, aldus de bron op voorwaarde van anonimiteit.

Volgens hem scoorde Festina het best op de selectiecriteria, waarbij vooral de flexibiliteit van het systeem en de kennis van de branche als relevant golden. Ook het feit dat Festina voldoende tegenwicht kan bieden, mocht APG doorschieten in zijn wensen voor het nieuwe administratiesysteem, zou volgens de bron een rol spelen. ‘Dat zorgt voor een volwassen relatie.’

De ondernemingsraad van APG heeft over het voorstel positief geadviseerd. Or-voorzitter Luuk de Ridder stelt dat het samenwerkingsmodel tussen APG en Festina betekent dat dat medewerkers van APG zullen participeren in het tot stand komen van het nieuwe systeem.

‘Wij hebben er vertrouwen in dat hierdoor in de komende jaren geen banen verloren gaan. Dit betreft niet alleen de bouw, maar ook het beheer van de infrastructuur’, zegt De Ridder. Wel wil de or dat er een plan komt waaruit blijkt dat APG medewerkers voldoende worden opgeleid om werkzaamheden voor het nieuwe systeem te kunnen uitvoeren. De Ridder: ‘Zo wordt de afhankelijkheid van de leverancier verkleind.’

ABP en BpfBouw voorzichtig positief

APG’s grootste klanten ABP en BpfBouw reageren voorzichtig positief. ‘Wij volgen met veel belangstelling en betrokkenheid het keuzeproces van APG’, stelt een woordvoerder van ABP desgevraagd.

‘Een kwalitatief hoogwaardig pensioenadministratiesysteem bij APG is van groot belang, vanuit de grote uitdaging om het nieuwe pensioencontract in te voeren en dat in het belang van onze deelnemers goed en zorgvuldig te doen.’ Ook zal ABP in het verdere vervolgtraject betrokken blijven, aldus de woordvoerder.

BpfBouw zegt ‘alle vertrouwen te hebben in het door APG zorgvuldig opgezette traject, de voorlopig gemaakte keuze en de voorgenomen onderhandelingen’, reageert directeur David van As.

‘Het is een belangrijke samenwerking die APG aangaat in een cruciaal traject naar een nieuw stelsel.’ Het pensioenfonds zegt voldoende te zijn meegenomen in de besluitvorming. Van As: ‘We blijven de komende tijd zeker de vinger aan de pols houden. Het bestuur blijft immers altijd verantwoordelijk voor een beheerste en integere bedrijfsvoering.’