Direct naar inhoud

Foutje Achmea: deelnemers krijgen brief van verkeerde pensioenfonds — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 17 april 2024

Deelnemers van pensioenfonds Johnson & Johnson zijn vorige maand blij gemaakt met een dode mus. Een brief die een flinke gegarandeerde indexatie beloofde, bleek bestemd voor deelnemers van een ander fonds.

Foto ANP / Laurens van Putten

De brief, persoonlijk geadresseerd en gedrukt op briefpapier met het logo van pensioenfonds J&J, kondigde een ‘mooie afspraak’ met Nationale-Nederlanden aan. Voortaan zou het pensioen jaarlijks worden verhoogd met 84% van de inflatie, stond in de brief, in vette letters tegen een gele achtergrond.

Dat zou goed nieuws geweest zijn, zeker voor de slapers en gepensioneerden bij het fonds van de Amerikaanse farmaceut. Onder hen heerst namelijk onvrede over gebrek aan indexatie bij dit fonds, dat geen formele indexatie-ambitie kent. Sinds enkele maanden demonstreren deelnemers zelfs bij locaties van J&J, voor meer indexatie. Dat had al snel tot succes geleid, zo leek het even.

Helaas: wie de tekst beter las, zag dat er gesproken werd over ‘pensioenfonds Metro’. De brief was bestemd voor deelnemers van dat fonds, dat oud-werknemers van groothandel Makro bedient.

Pensioenfondsen Metro en Johnson & Johnson zijn allebei klant bij Achmea Pensioenservices. Een fout van de de uitvoerder, zo bevestigt een woordvoerder. Aan circa zevenduizend deelnemers van pensioenfonds J&J is per ongeluk een brief over Metro gestuurd. Die zat in de envelop bij een andere brief die wél voor de J&J-deelnemers bestemd was. Die ging over enkele kleine reglementswijzigingen.

Bedankjes

De verkeerd verstuurde brief heeft tot verwarring geleid, zeker omdat die ging over een onderwerp dat net opspeelde bij het fonds. ‘Ik heb zeer hartelijke dankbetuigingen ontvangen van een aantal mensen, naar aanleiding van deze brief’, zegt gepensioneerd deelnemer Gerard Elsinghorst, die de afgelopen maanden actie voerde voor meer indexatie bij pensioenfonds J&J. ‘Zij dachten dat ik nu al succes had gehad.’

Een andere deelnemer, bekend bij de redactie, had wel gezien dat pensioenfonds Metro genoemd werd, maar vermoedde dat J&J de pensioenvoorziening blijkbaar ‘had uitbesteed’ aan dat fonds. ‘Balen, ik dacht dat ze een regeling hadden getroffen, maar blijkbaar niet dan helaas.’

Deze deelnemers hadden de fout dus niet direct doorzien. Anderen, die dit wel hadden begrepen, waren verontwaardigd, zegt Elsinghorst. ‘Bij een ander fonds kan het dus wél, is hun conclusie.’ Elsinghorst heeft naar eigen zeggen tien reacties gehad, terwijl hij in totaal met 150 deelnemers in contact staat.

De keuze die pensioenfonds Metro heeft gemaakt voor een buy-in heeft Elsinghorst op ideeën gebracht. Hij wijst erop dat het J&J-fonds, net als Metro, een hoge dekkingsgraad heeft (152%) én rekening moet houden met boekhoudkundige gevolgen voor de werkgever van wijzigingen bij het fonds. ‘Die variant van Metro lijkt me ideaal voor ons. Wij willen ook wel zo’n buy-in.’

Kwaliteitsnormen

Achmea betreurt het versturen van de verkeerde brief ten zeerste, laat de woordvoerder weten. ‘Dit is niet conform onze kwaliteitsnormen.’ De oorzaak is een foute instelling bij het afdrukken van de brieven, zegt Achmea. Die instelling stond in de testfase nog correct, maar bij de echte verzending niet. Bij de gebruikelijke controles is een en ander ook gemist. Het is voor het eerst dat een dergelijke fout de uitvoerder overkomt, aldus de woordvoerder.

Deelnemers hebben eind maart een excuusbrief ontvangen. Achmea zal voortaan controles nog stringenter uitvoeren, belooft het bedrijf, om zulke fouten in de toekomst te voorkomen.

Pensioenfonds J&J laat in een reactie weten, ongelukkig te zijn met de gang van zaken. Volgens het fonds en Achmea zijn er tien reacties binnengekomen naar aanleiding van de brief, waarvan er vijf gekwalificeerd kunnen worden als een ‘uiting van ongenoegen.’

Nieuwe regeling

Op de vraag, of de buy-in van pensioenfonds Metro wellicht een interesante variant is voor J&J, laat het bedrijf weten dat sociale partners momenteel ‘diverse alternatieven onderzoeken voor de nieuwe pensioenregeling’ die in het nieuwe stelsel moet gelden.

Pensioenfonds Metro laat weten verder geen last te hebben gehad van de fout. ‘De informatie die in de brief stond, was ook te lezen op onze openbare website’, meldt bestuurslid Ronald Doornbos. Er is dus geen geheime of persoonlijke informatie vanuit pensioenfonds Metro terecht gekomen bij de J&J-deelnemers en er is geen sprake van een ‘datalek’.

Delen op sociale media

Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:

  • Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
  • Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
  • Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
  • Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009

U moet ingelogd zijn en een geldig abonnement hebben om een reactie te mogen plaatsen.