Direct naar inhoud

MN gaat werken met administratiesysteem van PGGM

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 30 mei 2021

Uitvoerder MN gaat gebruik maken van MAP, de administratiesoftware van PGGM. De samenwerking moet de kosten drukken voor beide uitvoerders. Het helpt MN bovendien om tijdig klaar te zijn voor het nieuwe stelsel.

Zicht op het MN-hoofdkantoor vanaf de Utrechtse Baan in Den Haag. Foto Flip Franssen / HH

De twee pensioenuitvoerders kondigden de samenwerking vrijdagavond aan in een persbericht.

MN trekt tweeënhalf jaar uit om MAP te installeren op de eigen computersystemen in Den Haag, zegt directeur Pensioen Ralf Rikze. In die periode worden ook de administraties van klanten PMT en Koopvaardij overgezet. MN verwacht dan per 1 januari 2024 klaar te zijn om de wensen van deze pensioenfondsen voor het nieuwe stelsel te implementeren.

MN heeft daarmee een alternatief gevonden voor dit onderdeel uit het eigen project ‘Nieuwe Pensioen Stroom’. Hierbij ontwikkelde MN zelf een nieuw systeem. Dit project verliep te traag en werd in maart deels gestaakt. MN ging toen op verzoek van grootste klant PMT op zoek naar andere oplossingen.

MN nu eerder klaar

Met de oorspronkelijke plannen zou MN pas begin 2026 klaar zijn, geeft Rikze toe. Dat zou in feite te laat zijn geweest voor tijdige invoering van het nieuwe stelsel. ‘Het ontwikkelen van deze systemen is zeer complex. PGGM had het eigen systeem al vernieuwd. Zij hadden de leercurve al doorlopen, wij stonden aan het begin’, verklaart Rikze het verschil.

Een andere afweging om te stoppen met het eigen ontwikkelproject was het vertrek van PME als klant, zegt hij. Daarmee moesten de kosten van de investering over minder deelnemers gespreid worden.

MN betaalt aan PGGM een vergoeding voor het gebruik van MAP. De twee zullen ook samenwerken en kosten delen bij de verdere ontwikkeling van dat systeem. De algehele systeemvernieuwing bij MN blijft na deze koerswijzigingen binnen het afgesproken budget, zegt Rikze. In 2020 moest MN wel de boekwaarde van de reeds ontwikkelde systemen met ruim €9 mln verlagen, omdat het investeringen niet volledig terug verwacht te verdienen.

Schaalvoordelen

PGGM bedient 4,4 miljoen deelnemers, MN zo’n 2 miljoen. Het feit dat deze twee nu dezelfde software gaan gebruiken, levert schaalvoordeel op en dus een kostenbesparing. Een precies bedrag kunnen de twee niet noemen.

Volgens Alexandra Phillippi, directeur pensioenbeheer bij PGGM, gaat het om ‘enkele euro’s’ per deelnemer. Dat draagt bij aan de doelstelling van PGGM om zo’n 25% op kosten te besparen, zegt zij. Vorige week werd al bekend dat PGGM, met oog dat kostendoel, 20-25% van de banen gaat schrappen bij Pensioenbeheer. Die reorganisatie staat geheel los van dit project, meldt de uitvoerder.

Volgens Rikze zal de samenwerking helpen om de kosten bij MN ‘meer richting die van PGGM’ te brengen. PFZW heeft nu kosten van €58,70 per deelnemer, bij PMT is dit €77,42. ‘De kosten hangen ook af van andere zaken, zoals de ambities voor klantbediening’, tekent Rikze aan.

De samenwerking kost op korte termijn bij MN geen banen. ‘Er zijn voor dit traject de komende jaren eerder meer dan minder mensen nodig’, zegt een woordvoerder. Op termijn is niet uit te sluiten dat MN met minder werknemers af kan, zegt hij.

Samenwerken werd al lang geprobeerd

MN-klant en aandeelhouder PMT zegt blij te zijn. ‘We hebben vertrouwen in de samenwerking. Er wordt binnen de pensioensector al heel lang gesproken en geprobeerd samen te werken. Wij gaan het gewoon doen!’, schrijft een woordvoerder. Ook PFZW steunt de samenwerking.

Vorig jaar werd nog een plan voor samenwerking tussen APG, PGGM en MN afgeblazen. Hierbij keken de drie uitvoerders of zij een aantal diensten, zoals premieinning en pensioenuitbetaling, samen kunnen doen. Dit ging niet uiteindelijk niet door, omdat iedereen het te druk had met het nieuwe pensioenstelsel.

Volgens Rikze zijn PGGM en MN na afloop wel blijven doorpraten, met nu dit resultaat. ‘Het is mooi dat twee grote partijen elkaar op de pensioenmarkt zo weten vinden’, zegt Phillippi.

Verdere samenwerking

Als het delen van administratiesystemen bevalt, is verdere samenwerking mogelijk tussen PGGM en MN. ‘Richting eind 2023 kijken we wat de eventuele verdere mogelijkheden voor samenwerking zijn’, zegt Phillippi. Of en wat dat inhoudt, daar kunnen PGGM en MN nog niet over speculeren, zegt zij.

In het algemeen wordt verwacht dat in de pensioensector schaalvergroting nodig is, om grote ict-investeringen te kunnen volhouden. Vorig jaar werd wel al een samenwerking aangekondigd tussen Achmea en PGB. Ook deze partijen hebben besloten om onderliggende adminstratiesoftware te delen.

MN heeft naast PMT nog één andere klant en aandeelhouder, Koopvaardij. Die gaat ook over op het nieuwe systeem en zal ook de kostenvoordelen meekrijgen, zegt Rikze. Voor de andere PGGM-klanten heeft de overstap geen gevolgen voor de ‘commitment en aandacht’ van de uitvoerder voor hen, zegt Phillippi. Hoe de kostenvoordelen precies neerslaan bij PFZW en de andere klanten van PGGM wordt nog bekeken, zegt Philippi. Zij benadrukt dat de voordelen niet direct, maar pas op termijn ontstaan.

Wat neemt MN precies over van PGGM?

Het systeem MAP is de afgelopen jaren door PGGM gemoderniseerd en opgeknipt in ‘modules’, waardoor het mogelijk is geworden voor MN om het over te nemen. MN gaat werken met een eigen kopie van MAP, benadrukt Alexandra Phillippi van PGGM. ‘Het is niet zo dat de administraties worden samengevoegd.’ Eind 2023 kan MN dan de huidige regelingen van PMT en Koopvaardij draaien op het nieuwe systeem. Daarna kan de stap naar het nieuwe stelsel gezet worden.

PGGM gaat MAP in de tussentijd verder ontwikkelen met het oog op het pensioenakkoord, voor de eigen klanten en ‘in afstemming met MN’, aldus Philippi. MN krijgt alle updates van MAP.

MN neemt in eerste instantie alleen het onderdeel pensioenrechtenadministratie van MAP over. De zogeheten rekenkern – die nieuwe pensioenaanspraken uitrekent – blijven beide uitvoerders zelf beheren. ‘Daarin is de regeling van het fonds vervat. Dat is echt maatwerk voor onze fondsen’, zegt Philippi. Ook de naar buiten zichtbare zaken – websites, klantcommunicatie – blijven de uitvoerders zelf doen.

Van een aantal andere onderdelen gaat MN nog bekijken of het eigen systemen inzet, of die van PGGM. Dit betreft de zogeheten mid-office bij MN, die onder meer deelnemers- en werkgeversadministratie, uitkeringen en premieaangifte omvat. Dat deel is onlangs wél met succes vernieuwd. ‘Dit draait goed. We gaan de komende periode kijken wat het verstandigst is. Bedoeling is dat deelnemers en werkgever zo weinig mogelijk merken van de overgang’, zegt Ralf Rikze van MN.