Direct naar inhoud

‘Vereenvoudig communicatie en opzet solidaire premieregeling’ — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 11 oktober 2021

Informatie over de pensioenpot en solidariteitsreserve bij de solidaire premieregeling heeft voor de meeste deelnemers geen nut, stelt Maurice Sarton. Hij pleit voor communicatie over de verwachte pensioenuitkering. Daar zitten deelnemers wel op te wachten.

Nog geen toegang? Abonneer u op Pensioen Pro en krijg:

  • Onbeperkt online toegang tot pensioenpro.nl
  • Dagelijks pensioennieuws, -achtergronden en -opinie per e-mail
  • Vier keer per jaar Pensioen Pro Magazine (inclusief Vermogensbeheergids) per post
  • Volledig archief van Pensioen Pro en IPNederland vanaf 2009

1 reactie

  1. Ing. R.J.W.M. Snelders
    3 jaar geleden

    Het doel van communicatie zou m.i niet moeten zijn zo min mogelijk vragen van de deelnemer, maar zoveel mogelijk begrip, waardering, vertrouwen en inzicht bij de deelnemer. Het gaat immers om zijn financiele toekomst!
    De vraag is wat mij betreft of voor alle deelnemers geldt dat ze niet op informatie over hun pensioenpot zitten te wachten. Er zullen zeker deelnemers zijn voor wie een opgave van een indicatie van het maandelijkse nettopensioen voldoende is, maar inzicht in het kapitaal dat aanwezig is om dat te financieren zal voor sommige (andere) deelnemers wel degelijk iets toevoegen: vertrouwen dat er genoeg geld in de pot zit. Het is dan zoeken naar een manier waarop in deze verschillende informatiebehoeften kan worden voorzien. Dat zou bijvoorbeeld kunnen met gelaagdheid, zodat deelnemers die aan de hoofdlijn genoeg hebben die snel te zien krijgen, maar deelnemers die meer willen weten dat ook eenvoudig kunnen vinden.

U moet ingelogd zijn en een geldig abonnement hebben om een reactie te mogen plaatsen.